På Lærerstudentenes første landsstyremøte for perioden vedtok landsstyret en ny politisk uttalelse. Resolusjonen handler om å knytte studiestøtten til grunnbeløpet i Folketrygden (G). Det betyr at studiestøtten øker automatisk hvert år i tråd med den årlige pris- og lønnsveksten. Uttalelsen vektlegger at en høyere og forutsigbar studiestøtte er avgjørende for at flere skal kunne bli lærere.
Alle må ha råd til å bli lærere
Framtidas lærere må ha råd til å studere. Med dagens nivå på studiestøtten går en student 6 500 kroner i minus hver måned, og nesten halvparten av studenter har kredittkort for å dekke regningene. Over halvparten bruker mer enn 7 timer i uka på jobb, og over hver tredje student bruker mer enn 10 timer. Dette er ikke bærekraftig på sikt.
Skal man sikre at vi har nok lærere, kan ikke studiene føre til stor belastning på vår økonomi. Lærerutdanningene er krevende utdanninger, hvor man store deler av året har mye obligatorisk undervisning og praksis. Dette er bra. Skal vi gjøre en god jobb for barn og unge, må vi ha en solid utdanning med oss i ryggsekken. Men studenter må være studenter og kunne opparbeide seg kunnskap gjennom utdanningene sine.
Dette er særlig viktig for lærerutdanningene. For vi trenger at man har en lærerstand som er representativ for hele befolkningen, og det må være mulig for alle å ta en lærerutdanning. Kommer vi dit at det bare er de som kan få hjelp fra foreldrene, vil ikke alle våre barn og unge møte lærere som de kjenner seg igjen i.
Praksisstudiene er de viktigste delene av utdanningene. Lærerstudenter må kunne fokusere fullt og helt på å være student, og kunne gå gjennom utdanningene sine først og fremst som studenter. I store deler av vårt studieløp kan vi ikke ha en deltidsjobb ved siden av studiene, da vi ofte har lange dager og reiseveier i våre praksisperioder. Det gjør at lærerutdanningene legger ytterligere økonomisk press på studentene.
Det er mye nyttig erfaring å hente fra å ha deltidsjobb ved siden av studiene, særlig som lærer. Her får vi et møte med vårt framtidige yrke gjennom å dekke et nødvendig behov. Samtidig, mange studenter ender opp med vikartimer i barnehager og skoler hvor de og har sin praksis. Dette fører ofte til kompliserte forhold, hvor man ikke kan være student fullt og helt og hvor man blir vurdert av sine kollegaer. Det mener vi er negativt for god læring.
Å få lønn i praksis har ofte blitt løftet som et forslag. Dette mener vi ikke er en god løsning. Studenter skal kunne være fullt og helt i en læringssituasjon når vi har praksis. Å legge opp til arbeidsplassbaserte løsninger eller at man delvis jobber i praksisperioder er ikke til det beste for våre studenter. Derfor er den beste løsningen for å sikre at alle kan bli lærere å knytte studiestøtten til grunnbeløpet i folketrygden og løfte nivået tilsvarende til 1.5 G.
Dette må skje så fort som mulig for å sikre at alle dagens studenter har de beste forutsetningene for å fullføre utdanningen sin.
Les mer om vår politikk
Lærerstudentene vil at alle lærer- og pedagogikkutdanninger skal være så gode som mulige. Mye av det vi jobber for er forskjellig fra utdanning til utdanning, men noe av det er også generelt. Les mer om vår politikk her.
Les mer